Patiënten leren dankzij trainingsautootje opnieuw in- en uit een auto stappen na een ingreep of trauma.
Voor AZ Turnhout miste er in diverse revalidatietrajecten nog een belangrijk onderdeel: hoe leer je mensen op een praktische én veilige manier in en uit een auto stappen? De leerlingen van Talenschool Turnhout hielpen het ziekenhuis met de bouw van 'Mobie', een modern revalidatiehulpmiddel.
"Het idee om een autootje in te schakelen in het revalidatietraject van patiënten met verschillende ziektebeelden, is ontstaan bij het team van de afdeling SP locomotorische revalidatie van AZ Turnhout.
Dit is een afdeling waar patiënten terecht komen na een trauma of zware ingreep zoals een heupprothese." Zo zegt revalidatiearts Ilse van den Brand. "Op het einde van een opname op onze afdeling wordt veel aandacht besteed aan het verkleinen van de overgang naar huis.
Een onderdeel hiervan is het aanleren van in- en uitstappen van een auto. Patiënten worden hierbij begeleid door een of ergo- of kinesitherapeut die rekening houdt met hun situatie of beperking en die samen met hen de beste oplossing zoekt, deze aanleert en verfijnt."
Dit kan nu met de auto 'Mobie', gebouwd door leerlingen van de Talentenschool Turnhout op initiatief en met de coördinatie van dr. Ilse van den Brand en hoofdverpleegkundige Ine Vos. Leerlingen uit verschillende richtingen staken hun hoofden bij elkaar onder begeleiding van de leerkrachten Senne Antonissen en Jonas Goetelen, wat resulteerde in 'Mobie', een modern revalidatie hulpmiddel. 'Mobie' staat voor : Mobiliteit – Innovatie – Ergonomie.
Dr. van den Brand vervolgt: "Aandacht besteden aan de autotransfer is voor een grote groep van patiënten relevant, enerzijds voor het vergroten van hun zelfredzaamheid en anderzijds voor het vermijden van letsels in de toekomst. 'Mobie' is niet enkel bedoeld om patiënten te leren in- en uitstappen.
Er kan zo ook aandacht geschonken worden aan ergonomische doeleinden, zoals het positioneren van hun stoel. Dit alles is zowel relevant voor patiënten met een blijvende als met een tijdelijke beperking, bv. kort na een ingreep, na een beroerte, bij ruglijden, in het algemeen bij toenemende ouderdom,... "
Leerlingen uit tal van richtingen werkten samen vanuit hun expertise. De leerlingen uit de afdeling automechanica kozen hun kleinste wagen uit, haalden er de motor uit, demonteerden de wagen om hem naar het ziekenhuis te kunnen brengen en monteerden het voertuig opnieuw in de inkomhal van AZ Turnhout, Campus Sint-Jozef.
De leerlingen van de afdeling publiciteit ontwierpen de bestickering volgens de "look and feel" van AZ Turnhout en wrapten die vervolgens. De leerlingen van industriële wetenschappen bouwden een boordschermpje met instructiefilm voor de revalidant. "De leerlingen waren blij dat ze met deze leuke opdracht revaliderende mensen kunnen helpen om terug zelfstandiger te worden", aldus hun leraar.
"Voor onze school zijn dit soort projecten een meerwaarde", zegt Saskia Michielsen, directeur van de school. "Onze leerlingen leren hierdoor samenwerken met verschillende andere afdelingen en staan ook even stil bij de maatschappelijke relevantie van dit soort projecten. Het is uitermate interessant voor hen om te kunnen samenwerken aan dergelijk Kempens uniek verhaal."